WeWantMore wint AHEAD Award met design van jagershotel Château de Vignée

De natuur heerst in Château de Vignée, een gerenoveerd boetiekhotel in de Belgische Ardennen, zij het op een ietwat onverwachte manier. WeWantMore integreerde de indrukwekkende omgeving van het 17de-eeuwse landgoed op een poëtische, doch verrassende manier in het interieur. De materialen, verlichting en het kleurenpalet zijn - uiteraard - Ardens geïnspireerd. Het zijn echter de gevatte taxidermie kunstwerken en de steeds veranderende visuele identiteit, die een vleugje humor en verwondering toevoegen aan de hotelervaring. Het intrigerende concept overtuigde ook de jury van de AHEAD Awards Europe, de jaarlijkse hoogmis van de hospitality en hotelsector in Londen. WeWantMore sleepte er de award van beste ‘Hotel Renovation & Restauration’ in de wacht. De eerste in de geschiedenis van de Antwerpse designstudio.

“De renovatie van het luxueuze boetiekhotel in de Belgische Ardennen is prachtig uitgevoerd. De ontwerpers respecteerden de  bestaande structuren van het gebouw en creëerden tegelijkertijd  ‘rijke, weelderige’ interieurs. Ze injecteerden de ruimtes met een  vleugje humor door middel zorgvuldig geselecteerde taxidermie stukken.” - AHEAD Awards jury

Geïntrigeerd door de jachtgeschiedenis van Chateau de Vignée, liet WeWantMore zich initieel inspireren door 18de-eeuwse ‘natuur morte’ schilderijen. Denk aan jachttaferelen en dramatische clair-obscur effecten. Het originele idee evolueerde echter naar een designconcept gebaseerd op de ervaring van een jager die de Belgische Ardennen verkent.

“We zijn vertrokken vanuit een gevoel dat we met het ontwerp wilden opwekken. De omgeving is er indrukwekkend. Je kan er niet omheen. En dus beeldden we ons in hoe het zou zijn voor een jager om diezelfde omgeving te ontdekken. Wat je ervaart als je om 5 uur ‘s morgens door het bos zwerft. Wat je ziet en voelt. De texturen, de geluiden, de eerste zonnestralen die door het bladerdak breken. Dat gevoel wilden we naar binnen halen. Anderzijds konden we ook de roots van het 17de-eeuwse landgoed niet negeren. Dus zochten we naar de juiste balans tussen heden en verleden. Je voelt de geschiedenis, maar er hangt ook een gevoel van verwondering, humor en spanning.” – Ruud Belmans, Creative Director Spatial Design WeWantmore

Het boetiekhotel ligt vlak aan de Lesse. Het domein beschikt over 25 kamers, een bar en lounge, een Gault & Millau restaurant, een private dining, twee evenementenlocaties en een spa. Zodra je binnenkomt, is de toon gezet. In de lobby hangt een theatrale installatie van faux flowers. Het lijkt alsof zonnestralen zich een weg banen doorheen de planten en bloemen. In de bar eist het bas-reliëf alle aandacht op.

Het jachttafereel is gekerfd uit een massieve Ardense blauwe steen. WeWantMore koos gedurende het hele project voor inheemse marmer en natuursteen zoals Rouge Belge en Gris d’Ardenne om het concept te versterken. De op maat gemaakte terrazzovloer in de lobby bevat marmeren fragmenten van de voormalige hotelkamers. In de lounge vertakt de verlichting zich als het ware over het plafond. Het put uit hetzelfde ochtendlijke, mistige moment van de jager in het bos. Het ontwerp van de hotelkamers weerspiegelt de steeds veranderende schoonheid van de Ardennen. Expressief, flamboyant en bomvol kleur tijdens het ene seizoen, sereen en rustig tijdens het andere.

Absurd én morbide

Om zowel de moderne reiziger met een neus voor design, als het iets klassiekere bestaande clientèle van het domein aan te spreken, interpreteerde de Antwerpse designstudio traditionele jacht- en natuurelementen op een nieuwe manier. Typische taxidermie jachttrofeeën werden ingeruild voor morbide, maar humoristische kunstobjecten van het Nederlandse ontwerp duo Les Deux Garçons. Let op het zilverwerk in de private dining. De fascinatie van de ekster voor alles wat glimt, resulteerde er in een bijzonder wandmeubel.

In Arden, het restaurant van het hotel, knagen een paar bevers ongestoord op wanden van de kast. De keuken wordt er gerund door Kwinten Boelen, Gault & Millau nieuwkomer en groentenliefhebber. Hij serveert een terroir gedreven keuken met ingrediënten uit de kasteelserre en de groentetuin. De gerechten worden gecombineerd met een uitgebreide wijnselectie uit de wijnkelder die onder de binnenplaats van het kasteel ligt.

“Een hotel met een rijk verleden als Château de Vignée vraagt om een link met de jacht. WeWantMore had willekeurig enkele jachttrofeeën kunnen integreren, maar voor creatievelingen zoals zij en wij volstaat dat niet. Daarom klikte het ook zo goed met het ontwerpteam. Het kunstobject bestaande uit vijf fazanten is daar het resultaat van. We hopen dat het de gasten prikkelt en inspireert tijdens hun verblijf.” - Les Deux Garçons

Op het ritme van de natuur

De visuele identiteit put uit hetzelfde designconcept, maar zoomt in op de esthetiek van de Ardennen. De grafische en tekstuele elementen zijn bewust heel miniem gehouden, zodat alle aandacht naar de natuur kan gaan. Close-up foto’s van mos, paddenstoelen en rotsen prijken op de visitekaartjes, menu’s en deurhangers. Ze benadrukken de pracht van de texturen, kleuren en grafische patronen van de Belgische Ardennen. En net als die steeds veranderende fauna en flora, veranderen ze ook elk seizoen om de ervaring van de hotelgast compleet te maken.

The Dream

Om het concept en het interieurontwerp kracht bij te zetten, werkte de Antwerpse designstudio samen met regisseur Bjorn Tagemose en productiebedrijf Shoottheartist. Het resultaat? Een kortfilm ‘The Dream’ getiteld. De Belgisch-Zweedse regisseur werkte het designconcept van WeWantMore uit tot een bondige, maar meeslepende verhaallijn met de opkomende Belgische actrice Sophie Marechal en de Amerikaanse acteur James Crittenden in de hoofdrol.

“Het gevoel dat Château de Vignée opwekt, vatten in foto’s was onmogelijk. Een kortfilm daarentegen, kan dat wel. De trailer van Tagemose wekt hetzelfde gevoel op dat we met het design van het project wilden oproepen. Het element van fictie trekt je mee en laat je al even proeven van de Château de Vignée ervaring zonder dat je er effectief bent.” – Ruud Belmans, Creative Director Spatial Design WeWantmore
Katja Silbermann
Katja Silbermann Press contact, International

Over WeWantMore

WeWantMore is een onafhankelijke, award-winnende designstudio die wereldwijd impactvolle designs ontwerpt. WeWantMore Spaces creëert ervaringen en visuele verhalen voor high end ruimtes en interieurs, designs op het kruispunt van kunst en entertainment. WeWantMore Branding ontwerpt onderscheidende merken met een solide, strategische onderbouw voor ambitieuze organisaties. Beide business units versterken elkaar en vormen samen een unieke combinatie die de status quo uitdaagt en streeft naar waardevolle, duurzame bijdragen die de wereld mee vormen. WeWantMore werd opgericht in 2006 en is met zijn hoofdkantoor gelegen in Antwerpen (België).

WeWantMore
Hessenplein 2